Determinando la experiencia de usuario de dispositivos y aplicaciones de Inteligencia Ambiental en actividades cotidianas

De 01/Mar/2019 hasta 28/Feb/2021

Determinar la experiencia de usuario al usar dispositivos y aplicaciones de Inteligencia Ambiental en actividades cotidianas.

Las técnicas asociadas a la inteligencia ambiental permiten tomar un entorno de uso común y convertido en un ambiente proactivo, más amigable o bien que provea de datos para tomar decisiones acertadas. Esto es posible gracias al uso de sensores y actuadores que proveen de los datos necesarios para determinar el estado del entorno. En este proyecto se desea considerar distintos entornos cotidianos para determinar la experiencia de usuario al utilizar distintos dispositivos y aplicaciones en el contexto de un ambiente inteligente.

Las actividades que se desean desarrollar en este proyecto tienen el potencial de:

-Desarrollar conocimiento en nuevas área de experticia.

-Acercar a estudiantes de pregrado y posgrado para participar en la implementación de nuevas formas de interacción.

-Promover el uso de nuevas tecnologías (sensores y actuadores) para ponerlos al servicio de la comunidad.

-Incentivar el desarrollo de proyectos de graduación a nivel de licenciatura y maestría en un área innovadora.

-Proveer de herramientas para evaluar formas innovadoras de interacciones entre personas y ambientes inteligentes (o bien, y los dispositivos embebidos en el ambiente).

Luis Quesada Quirós

Luis Alberto Guerrero Blanco
Ignacio Díaz Oreiro

Publicaciones asociadas

Standardized Questionnaires for User Experience Evaluation: A Systematic Literature Review

Standardized questionnaires are one of the methods used to evaluate User Experience (UX). Standardized questionnaires are composed of an invariable group of questions that users answer themselves after using a product or system. They are considered reliable and economical to apply. The standardized questionnaires most recognized for UX evaluation are AttrakDiff, UEQ, and meCUE. Although the structure, format, and content of each of the questionnaires are known in detail, there is no systematic literature review (SLR) that categorizes the uses of these questionnaires in primary studies. This SLR presents the eligibility protocol and the results obtained by reviewing 946 papers from four digital databases, of which 553 primary studies were analyzed in detail. Different characteristics of use were obtained, such as which questionnaire is used more extensively, in which geographical context, and the size of the sample used in each study, among others.

Tipo de publicación: Journal Article

Publicado en: 13th International Conference on Ubiquitous Computing and Ambient ‪Intelligence UCAmI 2019‬

Smart Meeting Room Management System Based on Real-Time Occupancy

This paper proposes the creation of a smart meeting room through the incorporation of a PIR sensor and an AWS IoT button that allows the booking system to reflect a more precise availability of meeting rooms according to the actual occupancy status. The Internet of Things (IoT) devices are controlled using a Wi-Fi module that allows them to connect to the REST web service and to integrate with the open source Meeting Room Booking System (MRBS). In order to evaluate the system a storyboard evaluation was conducted with 47 participants. All participants filled out the User Experience Questionnaires (UEQ), described the product using three words and expressed their opinion through open comments. Finally, 19 participants took part in a real-life simulation of the smart meeting room and evaluated the system using the UEQ questionnaire. Based on the positive acceptance reflected in the evaluations, results show that the proposed system is considered very attractive and useful by the participants.

Tipo de publicación: Conference Paper

Publicado en: 2019 IV Jornadas Costarricenses de Investigación en Computación e Informática (JoCICI)