José Antonio Brenes Carranza

Formación académica

Febrero 2017
Cisco Networking Academy.
Cursando Introducción a la ciberseguridad.
Modalidad online.

Diciembre 2016
Sistema de Estudios de Posgrado,
Maestría Profesional en Computación e Informática,

Enero  – Setiembre 2016
Cisco Networking Academy.
Cisco Certified Network Analyst, CCNA Módulos 1-4 aprobados.

Mayo - Junio 2016
Microsoft México,
Certificación en Microsoft Azure.
“Adopción de Microsoft Azure en Workloads de Open Source”

Facultad de Ingeniería,
Escuela Ciencias de la Computación e Informática,
Plan de estudios completado. En elaboración de tesis de Licenciatura en Computación e Informática.

Facultad de Ingeniería,
Escuela de Ingeniería Industrial,
Cursando Licenciatura en Ingeniería Industrial.

Octubre - Diciembre 2015
Greencore Solutions SRL,
Administración de PostgreSQL.
Curso de aprovechamiento.

Abril 2012
Escuela de Ciencias de la Computación e Informática,
Bachillerato  en  Ciencias  de  la  Computación  e   Informática.

TecApro S.A.
Certificación Analista Genexus X Evolution I

Cisco IT Essentials.

Experiencia laboral

Noviembre - Diciembre 2016
Fundación Promotora de la VIvienda (FUPROVI)
Asesoría para creación de un Plan Estratégico de Migración de Procesos y Servicios de TI a la Nube.
Consultor

Enero 2012 – Diciembre 2016
Universidad de Costa Rica, Observatorio Urbano de la Gran Área Metropolitana
Administrador web.

Enero 2010 – Diciembre 2016
Universidad de Costa Rica, Programa de Investigación en Desarrollo Urbano Sostenible
Administrador de Tecnologías de Información (RID-UCR)

Setiembre 2016-Octubre 2016
ICICOR S.A.
Consultoría para el desarrollo de dos aplicaciones móviles Android para inventariado de activos y levantamiento de personal y áreas de trabajo en el Banco Popular y de Desarrollo Comunal.
Consultor / Desarrollador Android.

Agosto 2014-Agosto 2016
ICICOR S.A.
Consultoría para la implementación de un Sistema Integrado de Gestión de Avalúos de bienes muebles e inmuebles.

Septiembre – Diciembre 2015
Desarrollo del nuevo sitio web del Ministerio de Ciencia, Tecnología y Telecomunicaciones (MICITT).

Noviembre 2013 – Junio 2015
Universidad de Costa Rica, Oficina de Divulgación e Información. Colaboración en actualización de sitio web institucional.
Desarrollo de módulo de mapas web institucionales.

Typifying Data Required for the Development of Smart Agriculture Systems

Smart agriculture is an active research field. Currently, many researchers are working on the construction of platforms directed to improve efficiency, crop processes, and data awareness. However, it is common that developers focus on data monitoring instead of the data relevance for decision making or the costs associated with the creation of monitoring platforms. In this paper, we present a classification of the data required by researchers on the construction of decision-support systems applied to smart agriculture processes. By using this classification, the user can define which data are relevant according to the characteristics of the problem that needs to be solved.We have applied the classification to data recollected in a study case conducted by the end of last year. Besides, we identify a list of agronomic and climatic variables commonly used in the construction of decision support systems. We apply the classification to this list of variables as an example for researchers. As a conclusion, this typification permits the researcher to identify data that has to be monitored and controlled, and data that does not have to be measured, the later based on the data characteristics and utility for the farmer.

Tipo de publicación: Conference Paper

Publicado en: 2019 IV Jornadas Costarricenses de Investigación en Computación e Informática (JoCICI)

Decision support systems that use artificial intelligence for precision agriculture: a systematic literature mapping

Decision support systems for agriculture allow to optimize crop processes by using the least amount of resources (land, water and fertilizers). In this study, we characterized decision support systems that use artificial intelligence (AI) techniques for precision agriculture processes. A total of 12 artificial intelligence techniques and 73 input variables were identified, with climate variables being the most used. Keywords: decision support systems; artificial intelligence; precision agriculture; greenhouses.

Tipo de publicación: Journal Article

Publicado en: Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação